Har du brug for hjælp til
Søgemaskineoptimering?Hvad er søgemaskineoptimering og
hvad kan du
bruge det til?
SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization – eller søgemaskineoptimering på dansk.
Hvis du har en hjemmeside eller en webshop, så er du helt sikkert stødt på ordet før.
Søgemaskineoptimering er en vigtig del af det arbejde, der ligger i at have en troværdig hjemmeside eller webshop, som ligger godt i søgningerne på f.eks. Google. Søgemaskinerne bruger disse faktorer til at ranke din hjemmeside.
SEO handler overordnet set om at gøre din side eller webshop relevant for den enkelte brugers søgning, men også om at gøre din side bedre end konkurrentens. Du kan derfor bruge SEO til at opnå bedre placeringer i søgemaskinerne end din konkurrent.
Men hvordan
laver man seo?
SEO er ikke bare lige noget du laver i dag, og ikke arbejder med igen. Søgemaskineoptimering er en løbende proces, der skal arbejdes med på forskellige områder. Inden for søgemaskineoptimering er der 3 hovedområder, der er vigtige at have fuld fokus på. Det er det tekniske, det er indholdet og så er det troværdighed.
Den tekniske del
Denne del har du højst sandsynlig overladt til andre. Det kan være den webdesigner eller udvikler der har lavet din hjemmeside. Hvis du har købt din hjemmeside færdigopsat, så spiller teknikken som regel langt hen ad vejen. MEN her har der måske ikke været fokus på den tekniske del af søgemaskineoptimeringen i design-processen.
Indholdet
Det er vigtigt at du har godt, og relevant, indhold på din hjemmesider. Og at du har gode produkttekster og kategoribeskrivelser i din webshop. Det kan umiddelbart virke som et simpelt punkt, men udfordringen her, er at ramme de søgeord og søgetyper, som brugeren søger på i søgemaskinen. Det kræver søgeordsanalyser og research at ramme de rigtige ord og fraser, så din tekst kommer til at sidde lige i skabet.
Troværdighed
Søgemaskinerne lever af at levere det bedste, og mest relevante indhold til deres brugere. Derfor vægter søgemaskinerne, som f.eks. Google, at vise de sider der har det bedste indhold og den højeste troværdighed.
Anbefalinger og gode referencer er en vigtig ting i vores hverdag på nettet. Det samme gælder inden for SEO. Man kan opnå troværdighed i søgemaskinerne ved at få andre websites til at linke til din hjemmeside eller webshops. Det er det vi omtaler som linkbuilding. Linkbuilding kan være en omfattende proces, og kræver ofte at man køber eller bytter sig til de gode links. Dog er dette et område, man bør være påpasselig med, da bytte og køb af links i værste fald kan skade din sides placeringer i Google – og i bedste fald “kun” koster dig tid og penge – hvis ikke det gøres rigtigt. Derfor er det vigtigt, at linkbuilding gøres af nogen, der ved nøjagtigt hvad de har med at gøre.
Den tekniske del er vigtig at holde opdateret løbende, men den kræver ikke samme opmærksomhed som Indhold og Troværdighed. Det er vigtigt at du løbende har fokus på at dine tekster er opdateret og – særligt hvis der er stor konkurrence på dine søgeord – at du får lavet linkbuilding. Hvor ofte du skal løbe det igennem, afhænger af flere faktorer som f.eks. størrelsen på din side og branche.
hvilke elementer
Består seo af?
SEO-analyse
Gennemgang af din hjemmeside eller webshop for at finde ud af hvilke områder der skal optimeres på. Det kan f.eks. være en teknisk eller indholdsmæssig analyse.
Linkanalyse
Gennemgang af indgående og udgående links. Er der links der er skadelige eller ikke virker? Gennemgang af konkurrentens links for at finde nye, gode links.
Søgeordsanalyse
Find ud af hvilke søgeord og søgefraser dine kunder søger på for at finde dig på Google. Implementer dem i dine tekster på de relevante sider.
SEO-strategi
Find din strategi ud fra de 3 analyser. Hvor er det vigtigt at sætte ind, og hvor er du i forhold til dine konkurrenter?
Lokal SEO
Dette er et ret vigtigt element for virksomheder, der ønsker at målrette sig mod kunder i nærområdet, f.eks. håndværkere, fysiske butikker osv.. Her kan man f.eks. benytte Google My Business til at vise din profil og kontaktinformationer ved en google-søgning i dit lokalområde.
Teknisk SEO
Når du arbejder med teknisk SEO, skal du have fokus på at der ikke bliver skabt duplicate content, at der er styr på hastighedsoptimeringen på siden ifht. loadtime. Kort sagt, alt det tekniske skal bare spille.
Onpage SEO
Når du skriver tekster til din hjemmeside, er det også vigtigt at du har fokus på title tags og meta-beskrivelser. Dette er et punkt, du sagtens selv kan stå for. Når alt kommer til alt, så er det ofte dig selv der ved mest om den branche du opererer i. En løsning kan også være at du skriver teksterne, og får læst korrektur på dem ved en tekstforfatter, der også kan søgemaskineoptimere dine tekster.
Linkbuilding
Linkbuilding er faktisk et afsnit for sig selv. At bygge links er i bund og grund at få andre hjemmesider til at linke til sin egen hjemmeside eller webshop. Google ser et link som en form for anbefaling af din hjemmeside. Her er det ikke mængden, men kvaliteten af de links der linker til din hjemmeside, der spiller en rolle. Der er flere måder at få links på. Du kan f.eks. få leverandører eller samarbejdspartnere til at linke til dig. Du kan få en artikel i en online avis, med et link til din hjemmeside, og så kan du købe dig til links. Når du går ud og køber links, er der flere ting du skal være opmærksom på. Det gælder især kvaliteten af links og om der er relevant indhold på den side der linkes fra. Linkbuilding er en løbende proces og kan være både uoverskuelig og tidskrævende. Derfor vælger mange simpelthen at lade erfarne SEO-folk om den del.
Rapporter
Der findes forskellige rapporteringsværktøjer til at se hvordan det går med din søgemaskineoptimering. Man kan se på antallet af besøgende, hvor længe er de på den enkelte side, køber de noget eller er de hurtigt væk igen. Giver dit hårde arbejde mere salg? Der er rigtig mange ting at måle på, når man har med SEO at gøre.
Overvågning
For at du ikke skal logge ind på din hjemmeside hver dag for at tjekke at alt er som det skal være, så kan du f.eks. bruge Google Search Console til at overvåge din side. Det kan f.eks. være om der er sider der ikke virker, eller om selve siden er nede. Det er et ret godt værktøj, og så er det faktisk gratis.
Hvem laver
SEO?
Oftest er det en SEO-mand/kvinde der laver SEO, og ikke et webbureau eller en webdesigner. Årsagen er at en webudvikler eller -designer kun har fokus på det tekniske og designet, og ikke at siden er let at finde i Google. Derfor er det vigtigt at du vælger en webudvikler, -designer eller bureau der har fokus på SEO og ved hvad de snakker om. Det er vigtigt at SEO er tænkt ind i hele processen med hjemmesiden eller webshoppen, ellers kan det i nogle tilfælde være nødvendigt enten at starte forfra eller bruge tid på at rette op, så det hele spiller efter, f.eks. Googles retningslinjer for webmastere.
Når man arbejder med SEO kræver det også viden om indhold og om hvordan opbygningen af indholdet på hjemmesiden er sat sammen, og hvordan det påvirker chancerne for at ranke højt i søgemaskinerne.
Hvad er
Tidshorisonten?
Selvom du optimerer din side i dag, så ligger du altså ikke nummer 1 i morgen. Det er en lang, sej proces, som til dels også er afhængig af hvordan googles robotter scanner din side, og hvordan dine konkurrenter arbejder med deres SEO. Hvis deres indhold bare er bedre end dit, så er det op ad bakke…
En ting der også spiller ind, er standen på din hjemmesides platform. Der er nogle platforme der er mere SEO-venlige end andre.
Om du ranker bedre inden for en uge, en måned eller et halvt år, er mere eller mindre også afgjort af hvad dit udgangspunkt er. Og hvilken branche du er i. Det kan altså kort sagt tage alt fra uger til måneder inden du ser resultater, så fortvivl ikke hvis der ikke sker noget med det samme.
Har jeg behov for
seo på min hjemmeside?
JA! Du skal tiltrække trafik til din hjemmeside ved at vise at du har løsningen på deres problem. Om det er at de mangler nye sko, en ny hjemmeside, en ny opskrift eller hjælp til en irriterende kløe. Du skal få kunderne til at se de har et behov de ikke vidste de havde, og at DU har løsningen på det. Og jo mere bevidst du kan gøre kunden om deres behov, jo større chance er der for at de køber hos dig.