Har duStyr på ejerskabetpå din egen hjemmeside?

Det her er nok noget de færreste tænker over, men det er faktisk ret vigtigt hvis du gerne vil have fuld kontrol og ejerskab over din WordPress-hjemmeside. Ganske kort, så handler det simpelthen om den mailadresse der er indtastet som standard administratormail i kontrolpanelet i WordPress. Hvis du selv har installeret og konfigureret WordPress på dit webhotel, så er der højst sandsynlig styr på det.

Hele humlen med denne mailadresse er, at det er denne mailadresse vigtige mails omkring sikkerhed, fejl og opdateringer sendes til. Det vil sige, hvis det nu skulle ske at der opstod en fejl på din hjemmeside, så sendes der automatisk en besked afsted til administratormailen. Men er der ingen til enten at modtage den eller til at reagere på den, så kan din hjemmeside have problemer indtil der fysisk er nogen andre, måske potentielle kunder, der opdager det. Det kan heldigvis løses forholdsvist let, altså at det er DIG der modtager denne mail, så du har mulighed for at reagere på det.

I nogle tilfælde kan det være bevidst at denne mail ikke går til dig selv, men i stedet til et bureau eller en webmaster, der hjælper dig med din hjemmeside. Det er en vurdering i skal tage sammen, i forhold til om de rent faktisk reagerer på dem eller om du selv skal henvende dig til dem for at få det løst. I dette tilfælde vil jeg også anbefale at have en plan klar, hvis samarbejdet skulle stoppe.

Jeg anbefaler generelt at man har ejerskab over så meget som muligt i forhold til webhotel, mail og hjemmeside/webshop. Det gælder for så vidt også licenser på de forskellige produkter der er benyttet til hjemmesiden. For hvis samarbejdet omkring hjemmesiden stopper af den ene eller anden grund, så er det DIN virksomhed det kan risikere at gå ud over. I nogle tilfælde kan man være nødt til at starte forfra med en hjemmeside eller webshop.

Derfor skal du huske, at selvom du ikke ved noget som helst om hjemmesider, mails eller domæner, så skal du have fuld ejerskab under alle omstændigheder. Du kan altid tildele adgang til de personer der skal hjælpe dig. På den måde er det dig der har den fulde kontrol over hvem der har adgang til din hjemmeside. 

Sådan får du fuld ejerskab over din hjemmeside

Der er to metoder til at ændre administratormailen i WordPress. Den ene metode kan du bruge hvis du har adgang til den mailadresse der fremover skal bruges som administratormail. Den anden bruges til at overdrage ejerskabet til en mailadresse, hvor du ikke har mulighed for at godkende ændringen. Det er for eksempel hvis du overdrager din side til en anden part, og du ønsker at denne ændring går igennem uden modtagerens godkendelse. Det kan være ved overdragelse til kunde, eller hvis du sælger din virksomhed. Bemærk dog at de to metoder jeg nævner herunder, kræver at du har en bruger med administratorrettigheder til din hjemmeside. Har du ikke det, skal du enten have fat i administratoren og have vedkommende til at ændre dine rettigheder, eller også skal du ændre din bruger via databasen (Denne løsning kræver at du ved hvad du gør!).

Metode 1Hvis du har adgang til den nye administrator mail- Godkendelse via mail

Log ind i kontrolpanelet på din hjemmeside. Her fra skal du finde Indstillinger og underpunktet Generelt. På siden Generelt finder du feltet Administrations Email Adresse. I dette felt taster du nu den mailadresse, der fremover skal modtage besked om fejl og opdateringer på hjemmesiden.

Husk at godkende den nye mailadresse, ellers virker det nemlig ikke 😉

Når du har godkendt mailadressen, modtager du fremover vigtige mails omkring din hjemmeside her. Det kan f.eks. være information om kritiske fejl, og hvordan du retter dem, om opdateringer osv. Hvis du ikke selv kan løse de kritiske fejl, så har du nu muligheden for at sende fejlen direkte videre til dem der hjælper dig med din hjemmeside, eller en fra dit netværk der kan hjælpe dig videre. 

 

Sådan ændrer du administratoremail i WordPress

Metode 2Hvis du skal overdrage rettighederne til en anden- Pluginløsning

Gå til menupunktet Plugins i dit kontrolpanel. Klik på Tilføj nyt plugin. Du kan enten søge pluginnet frem ved at søge på Change Admin Email, eller ved at downloade det her: https://wordpress.org/plugins/change-admin-email-setting-without-outbound-email/, og uploade pluginnet til din hjemmeside. Når pluginnet er installeret, skal du huske at aktivere den også. 

Når pluginnet er installeret og aktiveret, finder du punktet Indstillinger i dit kontrolpanel. Herefter går du til fanen Generelt. Under Generelt kan du i feltet Administration Email Adresse indsætte den mailadresse der fremover skal modtage besked med opdateringer, kritiske fejl osv. (Se også billedet på Metode 1.

Ejeren af mailadressen får IKKE besked om at du har ændret indstillingen til at de fremover modtager disse mails.

Det var mine 2 metoder til hvordan du får styr på administratormailen på din hjemmeside eller webshop. Har du brug for hjælp til at få styrket sikkerheden på din hjemmeside, så brug kontaktformularen herunder, eller ring 6054 5625. En sikker hjemmeside er utrolig vigtig som selvstændig!